Photo representing the subject of the blog
Nauczyciele z pasją cichymi bohaterami rodzących się w Polsce technologii. Młodzi Polacy uzyskali srebro na jednych z najważniejszych na świecie targów innowacji.
25-04-2022
Reading time: 2 minutes
Nauczyciele z pasją cichymi bohaterami rodzących się w Polsce technologii. Młodzi Polacy uzyskali srebro na jednych z najważniejszych na świecie targów innowacji.

Uczniowie Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju stworzyli kosmiczną grę planszową Solar System Voyager. Grę wyróżnia obrotowa plansza model Układu Słonecznego, który zgodnie z rzeczywistością oddaje działanie grawitacji. Oprócz tego zawiera 5 grywalnych agencji kosmicznych z różnymi bonusami, drzewko rozwoju każdej z nich, elementy rywalizacji i strategii oraz prawie sto kart z ciekawostkami na temat kosmosu. Gra uzyskała srebrny medal jednych z najważniejszych na świecie targach innowacji IPITeX w Bangkoku. Nie dowiedziałbym się jednak o tym projekcie, gdyby nie pani Barbara Halska, nauczyciel Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju i jeden z opiekunów projektu.

 

Przygoda ze stworzeniem gdy Solar System Voyager rozpoczęła się w drugiej klasie technikum informatycznego w 2018 roku podczas szkolnego etapu konkursu E(x)plory, gdzie uczniowie Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdrój postanowili przedstawić własną grę planszową. Opiekunkami projektu, którzy od tej pory wielokrotnie wspierają zespół podczas projektu, zostały pani Barbara Halska oraz pan Barbara Popek. Pierwszą wersję planszy uczniowie odebrali z drukarni godzinę przed konkursem, na którym jury doceniło ich miejscem na podium.

 

Dzięki wyróżnieniu na festiwalu dostali wiatru w żagle, i gdy pojawiła się możliwość, by ich szkoła wysłała grę na zagraniczne targi innowacji IPITeX w Bangkoku, szybko przetłumaczyli cały zestaw na język angielski. Ich obrotowa plansza oraz karty z kosmicznymi historiami przyciągnęły nie tylko uwagę grup, które podczas targów wciągnęły się w rozgrywkę, ale także jury. Gra otrzymała wiele nagród, w tym srebrny medal całych targów, który przywieźli do Polski.

Podczas pobytu w Bangkoku, mieli również okazję zobaczyć się z Ambasadorem Polski w Tajlandii, Waldemarem Dubaniowskim, który również spróbował swoich sił w rozgrywce.

Po powrocie pracowali nad nową wersją planszy, kart oraz wszystkich pozostałych elementów. Gotową grę jej młodzi twórcy pokazywali również na wielu polskich eventach. Mogliście ich spotkać m.in. na konkursie wynalazków Śląskiego Festiwalu Nauki w Katowicach w 2019 oraz 2020 roku. Dostali wtedy mnóstwo pozytywnych opinii, za które bardzo dziękujemy!

Jak mówią twórcy projektu, do rozwoju ich gry przyczynił się też Krzysztof Szafrański z wydawnictwa Rebel. Mimo wielu trudności młodzi twórcy wydali grę kilka miesięcy po ukończeniu szkoły. Sam proces wydawniczy, który rozpoczęli na początku 2021 roku, okazał się niemałym wyzwaniem. Jednak jak wskazują, dzięki Stowarzyszeniu Kreatywnych Nauczycieli z Zespołu Szkół nr 6, którzy pomogli im wystartować po grant Fundacji Orange. Dzięki zdobyciu nagrody Amazing Woman przez Małgorzatę Pluskotę, współtwórczynię gry, udało im się pokryć część kosztów, a nasze marzenie stało się zupełnie realne. Po trzech latach prac rozpoczęli zbiórkę na naszą grę promującą kosmonautykę!

Gra trafiła w serca wielu osób, dzięki czemu zbiórka zebrała w miesiąc 36 tysięcy złotych, co pozwoliło im na jej wydrukowanie. Po 3 latach pracy, 7 listopada 2021 wydali kosmiczną grę planszową Solar System Voyager, którą młodzi twórcy wymyślili i stworzyli jeszcze w technikum. Grę wyróżnia obrotowa plansza - model Układu Słonecznego, który zgodnie z rzeczywistością oddaje działanie grawitacji. Oprócz tego zawiera 5 grywalnych agencji kosmicznych z różnymi bonusami, drzewko rozwoju każdej z nich, elementy rywalizacji i strategii oraz prawie sto kart z ciekawostkami na temat kosmosu.

 

Cały projekt nie byłby jednak możliwy, gdyby nie nauczyciele, którzy dostrzegli talent tej młodzieży i zainwestowali swój czas, by pomóc tym młodym ludziom rozwinąć skrzydła. Zdecydowałem się opisać proces tworzenia tej gry nie tylko dlatego, by pokazać wielką konsekwencję uczniów i trud związany z jej tworzeniem. Zrobiłem to, by pokazać jaką rolę w tworzeniu innowacji w naszym kraju mają jej cisi bohaterowie. Nauczyciele.

Maciej Kawecki

Prezes Instytutu Lema. Prorektor ds. innowacji Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie. W latach 2019-2021 dziekan Wydziału Przedsiębiorczości i Innowacji Wyższej Szkoły Bankowej Warszawie. Od 2017 do 2019 r. dyrektor departamentu zarządzania danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.

Najnowsze posty