Photo representing the subject of the blog
Gra komputerowa jako pomoc w badaniach medycznych u dzieci!
Reading time: 2 minutes

Najnowsze posty

Projekt "W zielonej dżungli" autorstwa Eweliny Kuczery /  skierowanienaprojektowanie.pl

Gra komputerowa jako pomoc w badaniach medycznych u dzieci!

Gry komputerowe od lat stanowią istotną część rozrywki dla dzieci i młodzieży. Jednak teraz mają one znacznie większe znaczenie, ponieważ pomagają w badaniach medycznych. W Instytucie Intormatyki na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej stworzono grę komputerową, która ma pomagać w badaniach funkcjonalnego rezonansu magnetycznego u dzieci.

 

Badanie medyczne może być niezwykle stresujące dla dzieci, zwłaszcza w przypadku testów diagnostycznych, takich jak funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI), który wymaga, aby pacjenci wykonywali określone zadania podczas skanowania mózgu. Dzieci często nie są w stanie skoncentrować się na tych zadaniach i ich wyniki są często niewystarczające. Ale naukowcy z Politechniki Łódzkiej postanowili rozwiązać ten problem poprzez stworzenie gry, która pomaga dzieciom wykonywać te zadania podczas skanowania mózgu. Gra komputerowa stworzona przez dr hab. inż. Bartłomieja Stasiaka, prof. PŁ, dr hab. inż. Adama Wojciechowskiego, prof. PŁ, dr inż. Arkadiusza Tomczyka z Politechniki Łódzkiej oraz dr hab. n. med. Michała Podgórskiego, głównego pomysłodawcy postawionego zadania, umożliwia dokładne przeprowadzenie badania diagnostycznego bez konieczności znieczulenia dziecka. W trakcie badania fMRI, mały pacjent musi wykonywać przez określony czas i w określonym rytmie zadane czynności, które są poddawane analizie.

 

Gra opiera się na zasadzie sterowania poprzez gumowy wężyk z powietrzem oraz dwie diody, które rejestrują, które czynności zostały wykonane przez pacjenta. Dzięki temu jej interfejs jest w stanie dokładnie rozpoznać, które czynności zostały wykonane, jak intensywnie i w jakim czasie. Dzieci mają do wykonania określone czynności takich jak ściskanie i puszczanie, w celu stymulacji określonych obszarów mózgu. Sama gra na ekranie komputera przedstawia różne zadania jak np. nakręcanie samochodzika, jazda autem po torze czy zapamiętywanie przepisu danego dania. Istotnym elementem gry jest również czas jej trwania. Do stymulacji dziecka w odpowiedni sposób, gra musi być precyzyjnie wyliczona co do sekundy. Ponadto nie tylko stwierdza, że dana czynność została wykonana lub nie, ale także bada intensywność wykonania czynności. Projekt został doceniony w konkursie "Dziecięcy szpital przyszłości", gdzie wygrał w kategorii "Partner transformacji/dostawca rozwiązań".

 

Dzięki tej grze dzieci w czasie badania otrzymują coś, czego potrzebują - motywację i zabawę, a także ułatwia ona pracę diagnostom, którzy mogą szybciej i łatwiej zbierać dane. W tym samym duchu firma Siemens Healthineers oraz Fundacja K.I.D.S. zorganizowały konkurs "Skierowanie na projektowanie", w którym zaproszono do zaprojektowania miejsca, w którym uwaga dziecka skupi się na otoczeniu i przyjaznej przestrzeni, dzięki czemu badanie minie szybko i poziom stresu znacznie się obniży. Nagrodę o wartości 10.000 zł otrzymało trzech laureatów, a efekty ich pracy prezentują następująco:

Projekt "Opowiem Ci bajkię" autorstwa Agnieszki Rogowskiej /  skierowanienaprojektowanie.pl

Projekt "W zielonej dżungli" autorstwa Eweliny Kuczery /  skierowanienaprojektowanie.pl

Projekt "Podwodny świat" autorstwa Anny Długopolskiej /  skierowanienaprojektowanie.pl

Te inicjatywy pokazują, jak technologia i projektowanie mogą pomóc w medycynie, szczególnie w przypadku diagnostyki dziecięcej, poprawiając skuteczność i dokładność badań, co w końcu może przyczynić się do lepszego leczenia i diagnozy chorób u dzieci.

 

Literatura:

[1] https://www.linkedin.com/pulse/gra-komputerowa-pomagaj%C4%85ca-w-czasie-badania-rezonansem-/

[2] https://skierowanienaprojektowanie.pl/?fbclid=IwAR1Ejc3QRj5X-mP7lUOvUXbYkd8CEAK-S8IK1UO9B8MJDP4UG--CLzSYQL8

Powyższy artykuł powstał wyłącznie w celach informacyjnych i nie jest reklamą. Nie ponosimy żadnych korzyści finansowych, ani innych korzyści związanych z jego publikacją.

Autor:  Michał WIktorowicz