Photo representing the subject of the blog
Znamy zwycięzców konkursu Startuj z Mazowsza. Polskie startupy rozwiązały kilka naprawdę poważnych problemów
Reading time: 2 minutes

Najnowsze posty

Znamy zwycięzców konkursu Startuj z Mazowsza. Polskie startupy rozwiązały kilka naprawdę poważnych problemów

 

Nie od dziś wiadomo, że najlepsze pomysły rodzą się nad Wisłą. I kolejny tego dowód dali nam w ostatnim czasie młodzi Polacy, których inicjatywy postanowiono nagrodzić w ramach konkursu „Startuj z Mazowsza”, współorganizowanego przez samorząd województwa Mazowieckiego oraz Startup Academy. Jak co roku, nagrody dla najciekawszych (i najbardziej przydanych) pomysłów przyznano w kilku kategoriach.

 

Materiał powstał we współpracy ze Startup Academy i inicjatywą "Startuj z Mazowsza"

Kategorie, w których startować mogły startupy tym razem to kolejno:

  • INNO-TECH - Start-upy specjalizujące się w rozwijaniu nowatorskich produktów i procesów. Kategoria obejmuje innowacje na poziomie produktu, procesu i systemu
  • SOCIAL-IMPACT - Start-upy, które skupiają się na generowaniu pozytywnego wpływu na środowisko lub społeczeństwo
  • START - Start-upy z projektami w fazie Minimum Viable Product (MVP) lub prototypu, wykazujące potencjał do efektywnego rozwoju i skalowania

Zwycięzca w każdej kategorii otrzymuje główną nagrodę w wysokości 30 000 zł… i nie da się ukryć, że spośród wygranych, trudno zdecydować się na to, czyj pomysł i realizacja robią największe wrażenie. Tegoroczny poziom był naprawdę wysoki i jasno pokazuje, że polskie startupy to jeden z tych obszarów, z których możemy być niewątpliwie dumni.

 

No dobrze, ale kto w takim razie wygrał? I z jakimi pomysłami? Poniżej prezentujemy zwycięzców w poszczególnych kategoriach.

Kategoria INNO-TECH

Zwycięzca: HeyEdu

 

HeyEdu to startup działający w dziedzinie edukacji, którego celem jest przede wszystkim zaspokojenie potrzeb osób chcących rozwijać się i osiągać wyznaczone cele. Wyróżnia się swoim innowacyjnym modelem nauki, bazującym na autorskiej metodzie. Ta opiera się na czterech głównych założeniach: praktycznej edukacji przez realne działania, personalizacji ścieżki rozwoju przy użyciu sztucznej inteligencji, elementach grywalizacji oraz monitorowaniu postępów i motywacji uczniów przez asystenta opartego na AI.

 

Platforma HeyEdu obecnie koncentruje się na kilku obszarach, takich jak budowanie biznesu, rozwijanie marki osobistej w sektorze IT, inwestowanie w kryptowaluty oraz zarządzanie finansami osobistymi. Prace nad rozszerzeniem oferty obejmują również edukację w zakresie biznesu, marketingu i IT.

 

Warto zauważyć, że platforma oferuje różne formy nauki, w tym pracę 1:1, mentoring, kursy online oraz korzystanie z wiedzy społeczności platformy. To połączenie różnorodnych metodyk i technologii sprawia, że HeyEdu ma szansę stać się właściwą odpowiedzią na istniejące luki w polskim systemie edukacyjnym, zwłaszcza w kontekście przedsiębiorczości i rozwijania umiejętności praktycznych.

Założyciele i kluczowi członkowie zespołu to: Mirosław Burnejko, Wojciech Pisarski, Michał Stanisławek, Adrian Odwald, Małgorzata Piotrowska, Klaudia Wiśniewska, Sebastian Kędziora, Rafał Niepokój i Paweł Turski.

Kategoria SOCIAL-IMPACT

Zwycięzca: Rebread Cosmetics

 

Rebread Cosmetics to polski startup, który angażuje się w problem globalnego marnowania żywności, a konkretnie (co biorąc pod uwagę nazwę – nikogo dziwić nie powinno) niesprzedanego pieczywa. W Polsce każdego roku marnuje się około 800 tysięcy ton tego rodzaju produktów, a w skali Unii Europejskiej liczba ta rośnie do 35 milionów ton. Rebread Cosmetics podchodzi do czerstwego chleba jako do surowca, który po odpowiednim przetworzeniu może znaleźć zastosowanie w różnych sektorach przemysłu, w tym w kosmetyce.

Zespół startupu, składający się z Bartłomieja Raka, Katarzyny Młynarczyk i Ewy Jarosz, pracuje nad tworzeniem kosmetyków, w których głównym składnikiem jest zmielony i wysuszony chleb. Dzięki temu są w stanie oferować naturalną, wegańską alternatywę dla dotychczasowych rozwiązań. Aktualnie startup jest w fazie finalizowania receptury peelingu, w którym czerstwy chleb działa jako środek ścierny oraz rozwija linię codziennych kosmetyków opartych o biofermentację chleba.

 

Rebread Cosmetics koncentruje się również na tworzeniu ekosystemu wokół tego surowca. Ich działania są oparte na badaniach laboratoryjnych i współpracy z instytucjami naukowymi. Co więcej, firma jest otwarta na udostępnianie swojego know-how i receptur, co ma na celu ułatwienie współpracy pomiędzy dostawcami surowca a odbiorcami.

 

Jak przekonuje startup, korzystanie z rozwiązań Rebread Cosmetics niesie ze sobą trzy główne korzyści. Po pierwsze, pomaga w ograniczeniu marnowania żywności i związanego z tym wpływu na środowisko. Po drugie, kosmetyki firmy mają pozytywny wpływ na skórę, zachowując antyoksydacyjne i witaminowe właściwości chleba. Po trzecie, działania edukacyjne startupu mają na celu podniesienie świadomości konsumentów na temat problemu marnowania żywności i jego konsekwencji na globalną skalę.

Kategoria START

Zwycięzca: Stone Outlet


Stone Outlet to startup, który w nietypowy sposób podchodzi do problemu odpadów poprodukcyjnych w kamieniarstwie, branży znanej z wykorzystania (i często – marnowania) kosztownych materiałów takich jak granit czy marmur. Dzięki opracowanej aplikacji mobilnej i platformie internetowej, firma umożliwia katalogowanie i sprzedaż wartościowych resztek kamienia, co wpisuje się w ideę zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym. Tym samym, inicjatywa ta promuje zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych i pozwala na znaczące ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Oszczędność wynika tu z ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i mniejszego zużycia energii.


Innowacyjność rozwiązania Stone Outlet polega również na kreowaniu nowego rynku. Aplikacja umożliwia nie tylko łączenie ze sobą zakładów kamieniarskich, ale również daje do tego outletowego rynku dostęp klientom indywidualnym, biurom architektonicznym czy studiom mebli kuchennych. W efekcie, zakłady kamieniarskie mogą podnieść swoją konkurencyjność, tworząc oferty na podstawie skatalogowanej bazy zasobów.

Platforma i aplikacja zostały zaprojektowane w taki sposób, aby być maksymalnie przyjaznymi dla użytkownika. Umożliwiają one zarówno sprzedawcom, jak i kupującym, efektywną i prostą wymianę materiałów, które wcześniej często zapełniały tylko magazyny.


Zespół startupu, składający się z Piotra Pikiela, Piotra Kuśmierza, Konrada Kamińskiego i Janusza Górki, podejmuje działania na wielu płaszczyznach, łącząc w sobie zarówno elementy biznesowe, jak i społeczno-ekologiczne.

A na tym nie koniec

W konkursie zdecydowano się wyróżnić jeszcze dwa inne startupy. Choć nie zdobyły one pierwszych miejsc w swoich kategoriach, są na tyle unikalne, że kapituła konkursu postanowiła je uhonorować.

 

W kategorii SOCIAL-IMPACT wyróżniono markę jewelry anew, która angażuje się w zrównoważoną modę i promuje używanie biżuterii z drugiego obiegu. Marka oferuje produkty vintage, odnowione i certyfikowane przez ekspertów, a także kolekcję "upcycled", stworzoną ze starej biżuterii. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na produkty zrównoważone i unikatowe, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka oszustwa dla konsumenta.

 

Z kolei w kategorii START wyróżnienie otrzymał startup BezCV, który wykorzystuje możliwości ChatGPT do automatyzacji i optymalizacji procesów rekrutacyjnych. Rozwiązanie umożliwia pracodawcom dostęp do bazy wyselekcjonowanych kandydatów, dzięki czemu  czas rekrutacji skraca się nawet o 400%. Dzięki temu, kandydaci są lepiej dopasowani do oferowanych stanowisk, co wpływa na zmniejszenie fluktuacji pracowników i zwiększenie efektywności firm.

Autor:  Zespół makeway.pl we współpracy ze Startup Academy