Higo® to rewolucyjne urządzenie, które zmienia oblicze sektora medycyny rodzinnej! Jest w stanie dostarczyć wysokiej jakości dane medyczne, które pozwalają lekarzowi na postawienie diagnozy w mniej niż godzinę, w komfortowych i bezpiecznych warunkach, bez wychodzenia z domu! Ta przełomowa polska innowacja potrafi skrócić czas realizacji całego procesu uzyskania diagnozy i zaleceń ze średnio 2,5 godziny do zaledwie 40 minut! Przygotuj się na rewolucję – to odmieni nasze życie!
Żyjemy w epoce cyfrowej i nie jest zaskoczeniem, że branża opieki zdrowotnej szybko dostosowuje się do najnowszych technologii. Każdego dnia coraz więcej innowacji medycznych ułatwia lekarzom diagnozowanie i leczenie pacjentów bez konieczności wizyty w gabinecie.
Jedną z najbardziej przełomowych usług telemedycznych, które pojawiły się na rynku, jest Higo - rewolucyjna usługa, która wprowadza nowy wymiar w konsultacjach na odległość. Dzięki niej pacjenci nie muszą jechać z chorym dzieckiem na wizytę do przychodni albo opisywać lekarzowi przez telefon jaki kolor ma gardło, ponieważ sami mogą zebrać podstawowe dane medyczne i udostępnić dane do oceny medycznej lekarzowi. Badania, które można zarejestrować za pomocą Higo® są tymi samymi, które lekarz wykonuje w gabinecie lekarskim, czyli możemy zmierzyć temperaturę, wykonać świetnej jakości zdjęcie tylnej ściany gardła i kanału słuchowego, wykonać osłuch płuc, serca i brzucha, estymować tętno, wykonać zdjęcie zmian skórnych, np. alergii, skaz krwotocznych itp. Taki zestaw badań pozwala na szerokie stosowanie urządzenia w przypadkach: powszechnych infekcji górnych dróg oddechowych, monitoringu, chorób przewlekłych, czy wizyt kontrolnych - wszędzie tam, gdzie akurat te badania są podstawowymi dla lekarza.
Samo urządzenie jest proste i od początku było projektowane z myślą o użyciu w domu przez osoby bez specjalnego przeszkolenia medycznego jak rodzice czy opiekunowie, a jednocześnie pod ścisłymi wytycznymi medycznymi i we współpracy z lekarzami, tak by to im dostarczać badania i dane w jakości medycznej pozwalającej na zdalną diagnozę. Dlatego razem z urządzeniem powstał cały system, który pozwala na realizację pełnej usługi.
Jak to wygląda w praktyce?
Rodzic przeziębionego malucha w pierwszej kolejności wypełnia w aplikacji mobilnej wywiad chorobowy – opracowany przez lekarzy – zawierający zarówno zgłaszane objawy jaki i dodatkowe pytania, które w gabinecie lekarz zadałby lekarz. W kolejnym kroku wykonuje badania urządzeniem Higo® i przesyła je z urządzenia do Portalu Lekarza, gdzie specjalista ma do nich dostęp. Zespół badaczy włożył wiele trudu, aby upewnić się, że system jest prosty i intuicyjny w obsłudze, nawet dla osób bez wykształcenia medycznego.
Okazuje się, że najlepsze pomysły są z życia wzięte
Trzy lata temu pomysł założenia startupu HigoSense zrodził się z potrzeby lepszego podejścia do opieki medycznej dla rodzin z małymi dziećmi. Łukasz Krasnopolski (dumny tata 4 dzieci), obecny CEO HigoSense, był wśród osób, które wpadły na pomysł, aby zbierać dane medyczne w domu i wysyłać je do lekarza, by uniknąć czasochłonnych wizyt, długich dojazdów i ryzyka dodatkowych infekcji. Kiedy pomysł został przedstawiony największym sieciom medycznym w Polsce, wszyscy go poparli, jednak nikt nie był świadomy, że w krótkim (jak na rynek medyczny) czasie rozwinie się on w projekt, który znamy dzisiaj.
Największą innowacją projektu jest to, że po raz pierwszy lekarze mają możliwość stawiania diagnozy na odległość na podstawie rzetelnych danych medycznych. Do tej pory kontakt telemedyczny między pacjentem a lekarzem polegał jedynie na szybkiej rozmowie telefonicznej lub spotkaniu wideo, co nie wystarczało do dokładnego zdiagnozowania pacjenta. Higo eliminuje ten problem, dostarczając zdalnie kompleksowy zestaw informacji, w tym wywiad ogólny i medyczny, a także badania, które zwykle wykonuje się w gabinecie lekarskim. Lekarze nie muszą brać udziału w tym procesie, lecz mogą poświęcić więcej czasu na samą analizę i postawienie diagnozy, co mimo większego skupienia zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż wizyta w gabinecie, bo tylko ok 4-7 minut. Jest to znacznie szybsze niż zwykłe piętnaście minut w przypadku osobistej wizyty w gabinecie lekarskim, co jest jeszcze bardziej istotne w obecnej erze ograniczonej dostępności lekarzy.
Urządzenie posiada 5 wymiennych modułów (Fot. 1): termometr, stetoskop, otoskop, nasadkę do badania skóry i szpatułkę do badania gardła, które można z nim połączyć jednym ruchem nadgarstka. Między innymi posiada niezwykle czułą kamerę z innowacyjnie zaprojektowanym układem optycznym. Dzięki tej konstrukcji, gwarantuje doskonały obraz, niezależnie od tego, kto i jak wykonuje badanie. Dodatkowo samo zbieranie badań jest wpierane przez algorytmy, dzięki którym pacjent od razu dostaje informację czy dane które zarejestrował będą dla lekarza diagnostyczne, tzn. odpowiedniej jakości, czy warto je powtórzyć - dzięki czemu lekarz ma wiarygodne informacje, na których może oprzeć swoją diagnozę. W każdym typie badania znajdziemy usprawnienia, które mają ułatwiać badanie rodzicowi/pacjentowi, a jednocześnie dostarczać najwyższą ich jakość lekarzowi, np. wykrywanie czy stetoskop jest przyłożony do skóry, czy pomiar temperatury, który wykorzystuje do pomiaru metodę tętnicy skroniowej (jeden z najbardziej precyzyjnych), a nie czoło. Całość zasilana przez baterię, której pojedyncze ładowanie do 25 pełnych badań.
System działa w modelu biznesowym B2B, co oznacza, że nie jest dostępny do nabycia bezpośrednio od firmy HigoSense. Mimo to stał się częścią projektu Ministerstwa Zdrowia, w ramach którego ok 600 urządzeń Higo® zostanie dostarczonych do jednostek POZ i AOS posiadających kontrakt z NFZ, a następnie do rodziców. Program ten jest przeznaczony specjalnie dla dzieci z obniżoną odpornością do 18 roku życia i będzie trwał 6 miesięcy. Higo jest także obecne na wielu rynkach w Unii Europejskiej oraz w Republice Południowej Afryki, a zainteresowanie ze strony innych krajów wciąż rośnie.
Celem HigoSense jest usprawnienie i uproszczenie procesu pozyskiwania danych medycznych oraz wsparcie procesu diagnozowania. Obecnie wraz ze swoim zespołem R&D i medycznym skupiają się na rozwoju algorytmów bazujących na danych medycznych pacjenta w celu jeszcze większego ułatwienia lekarzowi diagnozy. Mają wiele innych pomysłów, którymi planują podzielić się w przyszłości.
Fot. 1 Urządzenie Higo wraz z wymiennymi nakładkami do zbierania poszczególnych danych medycznych.
System działa w modelu biznesowym B2B, co oznacza, że nie jest dostępny do nabycia bezpośrednio od firmy. Mimo to stał się częścią projektu Ministerstwa Zdrowia, rozpoczynającego się w grudniu 2020 roku, w ramach którego 600 urządzeń Higo Family zostało dostarczonych do jednostek PCP i AOS posiadających kontrakt z NFZ. Program ten jest przeznaczony specjalnie dla dzieci z obniżoną odpornością do 18 roku życia i będzie trwał 6 miesięcy. Oprócz tego znajduje się również w największych prywatnych sieciach opieki zdrowotnej w Polsce, a wkrótce ma zostać włączony do ofert abonamentowych niektórych sieci. Firma jest także obecna na wielu rynkach w Unii Europejskiej oraz w Republice Południowej Afryki, a zainteresowanie ze strony innych krajów wciąż rośnie.
Celem HigoSense jest usprawnienie i uproszczenie procesu pozyskiwania danych medycznych oraz wsparcie procesu diagnozowania. Aby to osiągnąć, wykorzystują obecnie AI do zbierania i organizowania dużej ilości danych medycznych. Mają one pomóc lekarzom w szybkim i dokładnym stawianiu diagnoz. Obecnie wraz ze swoim zespołem medycznym badają sposoby wykorzystania danych medycznych pacjenta w celu dostarczenia możliwych diagnoz. Co więcej, szukają sposobów na zapewnienie pomocy w selekcji pacjentów w różnych miejscach opieki medycznej. Mają wiele innych pomysłów, którymi planują podzielić się w przyszłości.
Autor: Michał Wiktorowicz