Tomasz Palacz i Przemysław Drożdż, założyciele startupu Liftero / LinkedIn
Są jeszcze młodzi, ale już teraz mają na swoim koncie znaczące sukcesy w dziedzinie technologii kosmicznej. Przemysław Drożdż i Tomasz Palacz, założyciele start-upu Liftero, to dwóch ambitnych i utalentowanych inżynierów, którzy postanowili wprowadzić rewolucję w branży kosmicznej. Ich autorska chemiczna technologia napędowa ma przyspieszyć czas wynoszenia satelitów na orbitę i zmniejszyć koszty tego procesu o nawet 70%. To niezwykły cel, ale młodzi przedsiębiorcy nie boją się wyzwań i są przekonani, że uda im się go osiągnąć.
Młodzi przedsiębiorcy w kosmosie
Przemysław Drożdż i Tomasz Palacz to absolwenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, którzy w 2019 roku założyli start-up Liftero (dawniej Progresja Space). Firma ta zyskała szybko uznanie na rynku kosmicznym, początkowo dostarczając podsystemy satelitarne do nano- i mikrosatelitów, zwłaszcza układy napędowe wydłużające żywotność orbitalną małych satelitów. Obecnie, Liftero rozwija innowacyjne technologie kosmiczne, które umożliwiają mobilność satelitów w kosmosie. Ich flagową ofertą jest usługa logistyki kosmicznej typu last mile delivery, która pozwala dostarczać satelity w konkretne miejsce na orbicie za pomocą Orbital Transfer Vehicle (OTV) o nazwie "Motus”.[1]
„Wspomnianą usługę można porównać do taksówki, która podwozi swoich klientów z dworca kolejowego pod same drzwi ich domu, przy czym my, zamiast ludzi, podwozimy satelity i nie z dworca pod dom, lecz z orbity centralnej na orbity docelowe.” – dodają w opisie na stronie AGH członkowie start-upu Liftero.[1]
Wyższa jakość, niższy koszt
Platforma satelitarna „Motus” wyposażona jest w napęd rakietowy oraz ustandaryzowane interfejsy do montażu satelitów, a silnik rakietowy stanowi jeden z najważniejszych elementów całego systemu. Ich innowacyjne rozwiązania mogą zmniejszyć koszt wyniesienia satelity na orbitę nawet o 70 procent, a także przyspieszyć czas potrzebny do tego, by właściciel satelity zaczął generować przychody z jej użycia aż o 85%[2]. Tempo rozwoju jest dla start-upu niezwykle ważne, z uwagi na dużą konkurencję. W związku z tym ich zespoły projektowe działają w oparciu o zoptymalizowaną pod kątem branży kosmicznej wariację metodyki SCRUM, która pozwala na szybkie iterowanie opracowywanej technologii przy zachowaniu odpowiednich standardów jakości.[3]
Nowa era dla start-upów kosmicznych
Rok 2022 okazał się bardzo dobry dla branży kosmicznej w Polsce oraz na świecie. Dla rodzimego sektora warto wymienić zwiększenie polskiej składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej, uruchomienie długo wyczekiwanego ESA Business Incubation Centre w Polsce oraz wybór Polaka na astronautę rezerwowego w ESA. Liftero już teraz ma na swoim koncie znaczący kontrakt z Europejską Agencją Kosmiczną oraz uznanie na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, gdzie wygrali konkurs Start-up Challenge w kategorii New Industry[4]. Dotychczas młodzi przedsiębiorcy pozyskali dla swoich firm około 2,7 milionów euro z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, akceleratora start-upowego Space3ac oraz z kontraktów realizowanych dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).[5]
Liftero ma plany na polską misję małych satelitów z zagranicznymi partnerami, ale jest zbyt wcześnie, żeby zdradzać szczegóły. Misja demonstracyjna Motusa z pierwszymi klientami na pokładzie planowana jest na początek 2025 roku.[6]
Liftero to przykład, że polski sektor kosmiczny rozwija się w bardzo dynamicznym tempie, stając się coraz bardziej konkurencyjnym na globalnym rynku. Według danych Europejskiej Agencji Kosmicznej, wartość przemysłu kosmicznego może osiągnąć wartość nawet 1 bilion dolarów do 2040 roku.[7] Polska ma wiele szans na rozwój w tej branży, a Liftero to jeden ze start-upów, który już teraz przyczynia się do tego rozwoju. Wyzwania, które stoją przed sektorem kosmicznym, są ogromne, ale dzięki takim ludziom jak Przemysław i Tomasz mamy szansę na stworzenie nowej gospodarki opartej na kosmicznym ekosystemie.
Literatura:
[1] https://www.targi.agh.edu.pl/tproduct/1-727160672231-liftero
[3] https://www.targi.agh.edu.pl/tproduct/1-727160672231-liftero
[4] https://www.wnp.pl/tech/mlodzi-z-krakowa-plazmowo-napedza-komercyjne-satelity,420886.html
[6]https://mamstartup.pl/podsumowanie-2022-roku-w-branzy-przemysl-4-0-i-prognozy-ekspertow-na-nowy-rok/
Powyższy artykuł powstał wyłącznie w celach informacyjnych i nie jest reklamą. Nie ponosimy żadnych korzyści finansowych, ani innych korzyści związanych z jego publikacją.
Autor: Michał Wiktorowicz